الثلاثاء، 7 فبراير 2012

حب تحت المطر (7)


محمد هو شاب فى العشرين من عمره طالب بكليه الحاسبات و المعلومات و لديه علاقات كثيره ومتعدده فهو كما يقولون عنه انه روميو

تعشقه الفتيات و لديه العديد من العلاقات و التى يطلع عليها اسم الصداقه و لكن وسط دفعته و الدين يعرفونه غير ذلك

و لكن هذا كله كان مختلف تماما عن شعوره بريهام حيث احس حقا بانه بحيبها

و لذلك قرر ان يعرف ما مدى علاقتها بأحمد و ما الذى حدث بينهم ليله امس

و لكل هذه الاسباب قرر سؤال احد صديقاتها محاوله منه لمعرفه ماذا حدث

و الذى ساعده فى ذلك تعدد علاقاته بالجنس الاخر

اتصل بدنيا و هى احدى صديقات ريهام المقربيين

محمد : الو ...

دنيا : ايوه ازيك يا محمد

محمد : الحمد لله ازيك انتى ؟؟

دنيا : انا الحمد لله  .. فينك يا بنى مش بتسال خالص ؟؟

محمد : معلش يا دودو و الله انتى عارفه الكليه و مشاكلها

دنيا : الكليه بردوا ؟؟ و لا بنات الكليه ؟؟

محمد : اكيد انتى فاهمانى

دنيا : لو كدا يبقى بنات الكليه  اخلص بقى و هات المفيد و قولى عايز ايه

محمد : اكيد عايز اطمن عليكى و اسال عليكى

دنيا : محمد انا عارفاك كويس اخلص و قولى عايز ايه مين البنت اللى مجنناك و عايزنى اتوسطلك فى الموضوع

محمد : طول عمرك فاهمانى يا دودو

دنيا : طيب يلا قول مين هى و احكيلى الموضوع كله

محمد : هى واحده انا بحبها بجد المره ديه اوووووووى ....

فقطعته دنيا قائله : ما انت كل اللى تعرفهم قولتلى انك بتحبهم اووى كل واحده تيجى تقولى عليها كدا و لو الموضوع كدا يبقى فكك منى

محمد : دنيا اسمعينى بس و استنى

دنيا : اتفضل اتكلم يا محمد بس اختصر و قولى مين هى و انا ايه علاقتى بالموضوع هى واحده انا اعرفها ؟؟

محمد : ما هو دا الموضوع اللى كنت عايز اكلمك فيه انك تعرفيها

دنيا : اعرفها ؟؟!!  مين هى ؟؟!!

محمد : ريهام

دنيا : انت بتهزر اكيد

محمد : لا مش بهزر انا بكلمك بجد

دنيا : محمد فكك من ريهام و سيبها فى حالها بجد مش هسمحلك انك تقربلها احنا اصحاب و اخوات اه لكن لحد ريهام و مش هسمحلك  بجد

محمد : ليه بس ؟؟ ديه حتى قمر اوى و طيبه اوى و حنينه اوى

دنيا : محمد انا قولت اللى عندى ريهام لا يعنى لا

محمد : يا بنتى افهمى بس انا هسالك عن شخص ريهام تعرفه و تقوليلى مين هو

دنيا : محمد مش هقولك على حاجة و بعدين علشان اريحك ريهام مالهاش فى موضوع الولاد دا

محمد : شكلك ماتعرفيش صاحبتك

دنيا : تقصد ايه ؟؟

محمد : اقصد انها تعرف واحد

طبعا الفضول كاد ان يقتلها فسالته : ما اسمه ؟؟

محمد : احمد تعرفيه ؟؟ 

دنيا : احمد مين ؟؟ 

محمد : مش عارف بس واضح ان فيه علاقه وثيقه اوى بنهم لدرجه انها تسيبنى علشانه 

دنيا : قولى كدا بقى انك مقهور علشان سابتك علشانه و الله و لاقيت اللى بعرف يزحلقك يا محمد

محمد : مش مقهور و لا حاجة بس تقدرى تعتبريها فضول فى حب المعرفه و بعدين لا عاش و لا كان اللى يقدر يزحلق محمد و انتى عارفانى اكيييد

دنيا : عارفاك اكيد و ماكونتش اتوقع ابدا ان ريهام الانسانه البريئه الطيبه ديه تعرف تزحلق محمد بجلاله قدره

محمد : دنيا لمى نفسك شويه لانك كدا بدأتى  تغلطى و كدا نهارك مش هيعدى معايا

دنيا : اسكت يا عم الكلام دا كان زمان ايام ماكنت عاملى نفسك فيها عنتر زمانو

محمد : دنيا اسكتى بقولك و بعدين اختصرى الكلام و قوليلى مين هو

دنيا : و الله انا مش عارفه انت بتتكلم عن مين اساسا

محمد : دنيا ماتستعبطيش عليا

دنيا : محمد معلش لازم اقفل معاك دلوقتى لانى عندى مذاكره كتير و لازم اخلصها

محمد : يعنى بتهربى منى و مش عايزه تقوليلى ماشى يا ستى دحى دحى ... قوليلى هتذاكرى مع ريهام ؟؟

دنيا : لا هذاكر لوحدى ارتحت كدا

محمد : طيب يا دحيحه

دنيا : سلام ..

محمد : سلام ..

و انتهى الحوار بينهم على ذلك فان الحيره زادت لدى محمد

اما دنيا هى حقا كانت لا تعلم شىء و قررت ان تتصل بريهام لكى تفهم منها الموضوع من اوله

دنيا : ريري حبيبى ازيك

ريهام : الحمد لله ازيك انتى يا ديدي

دنيا : الحمد لله اخبار المذاكره معاكى ايه ؟؟؟

ريهام : الحمد لله شغال

دنيا : ريري كنت عايزه اسالك عن حاجة

ريهام : اؤمرينى يا قمرى انا تحت امرك

دنيا : انت تعرف واحد اسمه احمد

ريهام : احمد ؟؟ احمد مين ؟؟ ما انتى عارفه انى ماليش فى المواضيع ديه خالص

دنيا : عارفه بس عارفه كمان ان فيه واحد بيحبك اوووى

عندما سمعت ريهام هذه الكلمه سعدت جدااا حيث بدات تربط الاحداث بعضها و بعض

من ا ن فيه حد بيحبها و سؤالها عن احمد

و لكن قررت ان تخفى كل ذلك و تستعبط حتى النهايه

ريهام : حد بيحبنى ؟؟ مين الحد دا ؟؟

دنيا : محمد - حماده -مودى

ريهام : دىدى يعنى انت بتكلمينى علشان الموضوع دا و بعدين انتى عرفتى منين و ماتقوليليش انك رجعتى تكلميه تانى

دنيا : ريهام الك اتعصبتى كدا ليه ؟؟ و بعدين انا مش بتكلم معاه و انتى عارفه كدا بس هو اللى كلمنى

و كلمنى عنك يا قمر

ريهام : عنى انا ؟؟ ليه ؟؟ و قالك ايه ؟؟

دنيا : قالى انه بيحبك يا قمر

ريهام : و ايه المطلوب منى يعنى ؟؟ و بعدين هو قالك علشان تقوليلى يعنى و لا ايه ؟؟

دنيا : لا يا ستى هو قالى علشان عايز يعرف مين احمد دا اللى انتى تعرفيه

ريهام : بصى يا دنيا انتى صاحبتى و حبيبتى و احمد ديه حاجة تخصنى لوحدى اكيد و اكيد مش هقولك رغم احترامى و تقديرى ليه على اللى عمله معايا من حركه جنتله

خلتنى احترمه و اقدره برغم ان نيته كانت وحشه فيها بس انا همشيها انها رجوله منه و هعديها

انما اكتر من كدا لا كدا كتيير اوى

دنيا : بت يا ريهام انا مش فاهمه حاجة حركه جدعنه ايه ؟؟ فهمينى شكل الموضوع كبير

ريهام : عارفاكى بتموتى فى النميمه بس مش هينفع اقولك عليه دلوقتى لان الموضوع دا طويل خلينى احكيهولك لما اشوفك

دنيا : حلو اوى جوا التشويق اللى انت هتسبينى فيه دا بس اوى

ريهام : عموما ماشى رينا يخليكى

دنيا : ريهام بقولك ماتنسيش عيد ميلادى كمان اسبوع و لازم تيجى

ريهام : حاضر يا دىدى ان شاء الله هجى

دنيا : هستناكى .... سلام

ريهام : ان  شاء الله .. سلام



و بذلك انتهى الحوار بينهم و لم تفهم دنيا اى شىء اما بالنسبه لريهام جال بخاطرها اشياء كثيرا

و  لمعرفه ما جال بخاطرها انتظرونى المدونه القادمه من حب تحت المطر


ملحوظه :هذه القصه من وحى الخيال و اى تشابه بالاسماء او الاشخاص لا يمت للواقع بصله

يـــاســمــيــن لـــبـــده
7/2/2012
05:23م

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق