الجمعة، 10 فبراير 2012

مواجهه الحقيقه (5)



بصراحه مش هعرف انام من غير ما اتكلم و اقول اللى جوايا

و بصراحه مش لاقيه غيركوا معلش استحملونى

بصراحه انا مضايقه اوووى منى نفسى

لانى عملت حاجة انا مش حاباها و بصراحه كمان انا عملت عند

و اكيد انتوا عارفين السبب و عارفين كمان عند فى مين

المهم مش ديه بس الحاجة اللى مضايقاها و مخليانا مش عارفه انام

بصراحه كمان بفكر فى الموضوع اللى حصل معايا النهارده

و اللى قولتلكوا عليه قبل كدا

و مضايقه لانى اتاكدت بنسبه 99% لانى ولا حاجة بالنسبه لكل الناس

لانى توقعت انى لما اعمل حاجة غلط ان الناس اللى بتحبنى بجد و بتخاف عليا تقولى انتى عملت غلط

و ماتعمليش كدا تانى

علشان كدا مش صح

و السبب كذا و كذا و كذا

بس دا ماحصلش اللى حصل غير كدا خالص

مانكرش ان ديه حاجة خلتنى اتاكد من كدا

و ديه تقريبا اكتر حاجة ضايقتنى اووووووووى

بس انتوا عارفين مش فارقه

خلاص مابقتش فارقه

لانى كل لما بحاول انى اقرب من حد باننا نكون واحد بجد

نساعد بعض نقف جنب بعض كل دا فى الاخر بيجى عليا انا

و المشكله ان مابيكونش فيه سبب

المفروض انى افهم

و انا فهمت بس المشكله هعرف مين انه صح  او غلط

و لو حتى عرفت من احساسى

يا ترى هقدر استحمل على الوضع دا قد ايه

كلنا بشر

ليه الناس بتعامل بعضها على اساس انها ملايكه

انا سمين المدونه ديه باسم مواجهه الحقيقه علشان اواجهه فيها حقيقتى

و هى انى و لا حاجة

بالنسبه لنفسى و للناس

دا غير انى كدابه

ايوه كدابه ماتستغربوش من كلامى
انا فعلا كدابه


لما حد يسالنى و يقولى انتى عامله ايه و اقوله الحمد لله

و انا مش كدا يبقى كدابه

بس للاسف ماقدرش انى اقول غير كدا

و بعدين ماعتقدش انى لو قولت للناس على انى مش كويسه هتفرق معاهم

اصلا عادى

فاكيد الموضوع مش فارق يبقى خلاص

احيانا بحش انى منافقه

لانى بضحك فى وش الناس

و انا بتقطع مليون حته من جوايا

عايزه  اقولكوا حاجة كمان

انا نفسى ان يكون كلامى دا عظه ليكوا علشان ماتكونوش كدا و تحاولوا انكوا تتجنبوا اى حاجة ممكن تخليكوا كدا

مش علشان تزعلوا ان تضايقوا

لان لو عارفه ان كلامى بيضايقكوا اكيد مش هكتب تانى

و همسح كل اللى كتبته

بليز بعد اذنكوا لانى بجد سعادتكوا تهمنى

لانكوا تهمونى لانى بحبكوا

لانكوا كل اللى اتبقالى فى الدنيا ديه

انا و اللاب الوسيله الوحيده علشان اقدر اتكلم معاكوا

اكتر من كدا  اضيع

........


بصوا انا هقولكوا على حاجة لسه حاصله دلوقتى حالا

بصراحه فرحتنى

لانى حست انى ممكن اكون كنت مهمه فى حياه حد حتى لو كان فى لحظه واحده فى الماضى

بصراحه انا لسه لحد دلوقتى مش عارفه الكلام اللى كاتبه عنى حلو و لا وحش

بس بجد انا مبسوطه فى الحالتين

و شكلى كدا ممكن اكون مبسوطه النهارده

بس مش عارفه ليه خايفه يحصل حاجة تخلينى ازعل من تانى

بس اكتر من الاول

خابفه من كدا اوووى

عموما ربنا يستر ادعولى انا هقراه و اهقولكوا رايى و ملحظاتى و كل حاجة

بصوا انا لسه ماقرتهاش بس انا قررت ان اسال الؤلف عن سبب الكتابه

و بصراحه اجابته حطمتنى جدا و كسرتنى اوى

بس عادى

انا قريتها و لسه مخلصاها من شويه

بصراحه على قد لما اانا اتبسط بالكلام على قد لما زعلت اوى من حاجات كتير

زعلت من الكلام اللى قال على نفسه

ثانيا كلامه فرحنى اوى لانى اتاكدت انى لما كنت فاكره انى حاجة مهمه فى حياته فى الفتره ديه ماكانش وهم

انا عجبتنى الفكره اوى 

و انا بقراها تخيلتها بتحصل قدامى

افتكرت قسوته عليا كمان

دموعى نزلت

قلبى فرح و حيت انه بيتجمع من تانى

سامحته من قلبى بجد

برغم انى كنت اتمنى انى اعرف الموضوع دا من بدرى

كنت فاكره اننا بنفهم بعض كويس اوى

بس اكتشفت ان لوحدى اللى بفهمه و هو لا

بس انا مش هلومه على كدا

ممكن يكون حساسيته الزياده صورته كدا

فغصب عنه قال كدا لكن هو ما يقصدش

انا مبسوطه اوووووووووووووووووووووووووووى

و زعلانه اووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى

و نفسى فى حاجة

بس عارفه انها ممكن ماتحصلش

لو محصلتش انا حاسه انى ممكن اتجنن و اعند و الله اعلم ممكن اعمل ايه

دا غير انى عايزه اعترفلكوا ياعتراف صغير

و هو انى اسفه على الحاجة اللى عملتها و الى زعلته هو فاهمنى و انا فاهماه

و نفسى اقوله انى اسفه

بس مش هينفع

دا غير انه بسببه انا هناك زعلانه و ببكى لانه مضايق منى

و كمان بسب الموضوع اللى قولتلكوا عليه المره اللى فاتت

و كمان بسبب ان الكلام اللى خلانى اقراه ماحصلش

نسيت اقولكوا الحاجة اللى نفسى فيها

الحاجة الى نفسى فيها مش هقدر اقولكوا عليه دلوقتى

لو ماحصلتش هقولكوا عليه و لو حصلت هقولكوا اكيد لكن قبل كدا

صعب لانى حابه انها تحصل لوحدى مش تحصل لانى عايزاها او طلبتها ساعتها بجد هكون مبسوطه اكتر

انتوا عارفين انا عارفه ان كل الكلام دا مش هيفرق معاه فى حاجة

لانه فات و انتهى و دلوقتى مابقاش بيهتم

بس انا بهتم و لسه عندى امل

و بجد مش عايزاه يكون زعلان

و بعدين فيه حاجة لازن يعرفها

انى مافيش اى كائن شيطانى مهما بلغت قوته انه يكسرنى

انا لما انكسرت انكسرت منه هو من الكائن الشيطانى

لكل انسان جانب شيطانى و الشاطر اللى فينا اللى يعرف يسيطر عليه

و لو خرج يعرف ازاى يوجهه صح

انا كمان عندى جانب شيطانى مدمر

بس انا اتعلمت ازاى اسيطر عليه و ماخرجوش قدام ناس ابرياء

و زى ماقوله قرتها قبل كدا 

و هى   ان للقمر وجهه مظلم

انا مش خايفه من جانبه الشيطانى هو الشخص نفسه وقت معايا

ساعتها انا هعرف ازاى اموت الكائن دا

بس انا وقتها كنت حاسه باستسلام منه

لكل انسان لحظه ضعف

و هو ممكن يكون ضعف قدامه

و انا مسمحاه و كل اللى بتمناه بجد انه يحاول انه يقوى نفسه بحيث يكون اقوى من الكائن الشيطانى

و كل لما الكائن دا يقوى لازم هو كمان يكون اقوى علشان يسيطر عليه




ملحوظه : ان كل ما كتبته كلام افلام و مسلسلات و كلام خيالى و لا يمد للواقع بصله  فانه غير معقول بان يوجد فتاه بكل هذا
او قد يكون هناك اناس هكذا فى الواقع
و انا اخاطبهم و اكيد او احتاجوا لاى مساعده انا تحت امرهم بس اعرفهم و اكيد مش انا لوحدى فيه كتير يتمنوا انهم يساعدوا



يـــاســـمـــيـــن لـــبـــده
11/2/2012
12:52ص

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق