الجمعة، 9 ديسمبر 2011

الصبر على العذاب

الصبر مفتاح الفرج و لهذا صبرت و قولت لنفسى فى يوم سيتصلح كل شىء و يشعر كل انسان بما ابلاه من خطا فى حقى صبرت كثيرا و كثير و لا اجد سوء اذيه من الناس و لكن كلهم كانوا لايساووا عندى اى شىء ماعدا احدهم ريب لى اعتبرهه بالنسبه لى انه مثلى تمام اشعر اننا واحد و يعتبر الشخص الوحيد الذى اثق فيه تعلمت منه اشياء كثيره
و منها كتاباتى على هذه المدونه هو مش اعلمنى اياها اشكرهه عليا كثيرا لانى من خلالها استطيع ان اكمل وحدتى مع نفسى انا و مدوتنى اشكى لها ما فينى دون ان تجرد او تجرحنى بدون سبب
اعلم انه شعور صعب و اللى بيصعبه اكتر لما يحصلك من الشخص اللى انت بتعتبره نفسك و هى يكون السبب فى كل دا فى الحاله ديه ممكن تعمل ايه ؟ ايه فى ايدى اعملها ؟ كل اللى عملت انى صبرت و قولت معلش بكره اكيد احلى و حاولى تسهلى الموضوع عليه سهلت الموضوع اوى لاقصى درجه ممكنه لكن واضح انه فهم تساهلى دا انى نسيت حقى انا نفسى اقوله كلمه واحده بس انى عمره ما هسامحه طول حياتى كلها ابدا ابدا ابدا على جرحه ليا
و عمرى ما هسامحه على انه يقبل ان واحده من صحباته تهنى قدامه و يفضل ساكت عمرى ما هسامحه ابدا ابدا ابدا
عدم احترامه ليا  و انا المطلوب منى انى اكون بضحك و اصبر هو اكيد ديه اعظم حاجة
بس انا تعتب مابقتش قادره و مش عارفه اعمل ايه
اخر مره قسيت عليا و نقده بشكل قاسى اوى مش عارفه انا عملت كدا ليه او حتى ازاى ممكن يكون علشان تعبت اوى الله اعلم فكرت انى اعتذرله بس لاقيت ان لو فيه حد لازم يعتذر يبقى هو مش انا
هو اللى جه عليا انا من النهارده مش هرخص نفسى تانى ابدا لا ليه و لا لاى حد هعيش انا و مدونتى لوحدنا انا و انتى و بس
عارفه ان كل دا بيجى على صحتى بشكل سلبى بس معلش انا مقدرش اعمل غير كدا مافيش قدامى خيار تانى الخيار تانى فيه جرح و الالام اكتر و انا تعبت من الجروح و الالام
انا نفسى اعرف مين اللى غلط انا ؟ و لا الناس اللى غلط ؟


                                                                                                ياسمين لبده
                                                                                               9/12/2011

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق